[PL] Sposób na kontrasty i światła
[PL] Sposób na kontrasty i światła
Pewnie zauważyliście, że często pojawiającym się zarzutem co do malowania jest niewystarczające działanie światłocieniem i kontrastami. Ze względu na opisany w innym temacie efekt skali, figurki - zwłaszcza te mniejsze - wymagają w tym zakresie pewnego przerysowania, przesady. I możemy sobie opowiadać cuda o "realistycznym malowaniu", ale malowanie bez interesującego światłocienia, który "rzeźbi" figurkę, może sprawdzać się przy dużych modelach. Niestety, małym modelom przyda się trochę pomocy....
Tu przyda się coś, co wspomniał Maru podczas omawiania nowych prac Studio Miniatures i sposobu ich prezentacji. Mianowicie: stwierdził, że te prace są tak pomalowane, jakby miały być czarno-białe... i...
...tak przyszło mi do głowy coś, co tłukło się tam od dawna
W większości przypadków efektowne prace wyglądałyby nadal ciekawie nawet gdyby były czarno-białe. Jeśli tak jest - światłocień jest wystarczający. Nie mówię tu o technice, tylko o "natężeniu" skontrastowania świateł i cieni. Skoro większość prezentuje swoje fotki tutaj, to zapewne potrafi dokonać bardzo prostego testu w jakimś programie do obróbki zdjęć (prawie każdy na to pozwala) i sprawdzić jak dana praca wygląda w czerni i bieli.
A jako ilustrację przytaczam parę ostatnich prac z forum:
Click to see full-sized image
Kat - niby fajnie, kontrasty są, ale tylko między elementami.
Twarz płaska, spodnie płaskie....
Click to see full-sized image
Gobos - Kontrasty między elementami co prawda są, na sierpie coś się też dzieje. Podobnie na zwieńczeniu kostura.
Ale twarz - płaska. Czapa - płaska...
Click to see full-sized image
Gildorowa panienka (sorki, nie wiem która z postaci to jest) - nogi od frontu: proszę, cienie coś tu robią.
Podobnie na pancerzu, fajnie na frędzlach/spódniczce. Twarz nawet jest jakoś podkreślona!
Ale już peleryna - nuda...
Click to see full-sized image
Nekromanta? - tu co prawda kontrasty już są, ale gładkość by się przydała. W każdym razie nie nudzi się patrząc na to...
A w nagrodę za cierpliwość, parę modeli, gdzie światło "pracuje" na modelu:
Click to see full-sized image
Avatar - tu Bohun pokazał, że nawet bez kolorów i w pomniejszeniu dokładnie widać co się dzieje na modelu, kształty się nie gubią, ciągle mi się podoba.
Click to see full-sized image
Layla Bint Suraya - tu też światło rzeźbi konia, ubranie, twarz, miecz...
Click to see full-sized image
Tycho - nawet kiedy nie widać kolorów tego udanego złotego NMM, to światła i cienie powodują, że widać o cho chodzi.
I co wy na takie podejście?
Tu przyda się coś, co wspomniał Maru podczas omawiania nowych prac Studio Miniatures i sposobu ich prezentacji. Mianowicie: stwierdził, że te prace są tak pomalowane, jakby miały być czarno-białe... i...
...tak przyszło mi do głowy coś, co tłukło się tam od dawna
W większości przypadków efektowne prace wyglądałyby nadal ciekawie nawet gdyby były czarno-białe. Jeśli tak jest - światłocień jest wystarczający. Nie mówię tu o technice, tylko o "natężeniu" skontrastowania świateł i cieni. Skoro większość prezentuje swoje fotki tutaj, to zapewne potrafi dokonać bardzo prostego testu w jakimś programie do obróbki zdjęć (prawie każdy na to pozwala) i sprawdzić jak dana praca wygląda w czerni i bieli.
A jako ilustrację przytaczam parę ostatnich prac z forum:
Click to see full-sized image
Kat - niby fajnie, kontrasty są, ale tylko między elementami.
Twarz płaska, spodnie płaskie....
Click to see full-sized image
Gobos - Kontrasty między elementami co prawda są, na sierpie coś się też dzieje. Podobnie na zwieńczeniu kostura.
Ale twarz - płaska. Czapa - płaska...
Click to see full-sized image
Gildorowa panienka (sorki, nie wiem która z postaci to jest) - nogi od frontu: proszę, cienie coś tu robią.
Podobnie na pancerzu, fajnie na frędzlach/spódniczce. Twarz nawet jest jakoś podkreślona!
Ale już peleryna - nuda...
Click to see full-sized image
Nekromanta? - tu co prawda kontrasty już są, ale gładkość by się przydała. W każdym razie nie nudzi się patrząc na to...
A w nagrodę za cierpliwość, parę modeli, gdzie światło "pracuje" na modelu:
Click to see full-sized image
Avatar - tu Bohun pokazał, że nawet bez kolorów i w pomniejszeniu dokładnie widać co się dzieje na modelu, kształty się nie gubią, ciągle mi się podoba.
Click to see full-sized image
Layla Bint Suraya - tu też światło rzeźbi konia, ubranie, twarz, miecz...
Click to see full-sized image
Tycho - nawet kiedy nie widać kolorów tego udanego złotego NMM, to światła i cienie powodują, że widać o cho chodzi.
I co wy na takie podejście?
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
Świetny tekścik, ciekawe porównanie fotek kolorowych z czarno-białymi.
Wielkie dzięki!
Wielkie dzięki!
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
sam miałem o tym napisać
technika ta pochodzi z malarstwa - robisz w W/B miniaturkę - pracujesz tam nad światłem i forma a jak jest już dobrze to to samo malujesz już w kolorze i w pełnym rozmiarze
z ludkiem tak nie da rady .. ale można w ten prosty sposób sprawdzić czy daliśmy wystarczający kontrast i coś jeszcze stiuningować
ba można nawet przeprowadzić sobie filtrowanie czerni i bieli przez filtry kolorów
po co to ??
a no taki zabieg sprawdza czy przez przypadek nie dało by rady zdynamizować obrazu / modelu przez dodanie w cienie koloru przez który przefiltrowaiśmy
bądz czy z jakimś kolorem nie przesadziliśmy - jak np po przefiltrowaniu fotki przez czerwony kanał nagle model nam rozbłyśnie "światłością" znaczy to że cały model jest czerwony nawet w cieniach jest czerwony i mata samą temperaturę (więc może warto było by ukryć w cieniu inny odcień o innej temperaturze ??)
mam idealne fotki mojego modelu do HD .. gdzie pojechałem tylko w jednym zakresie tonalnym - w sam raz by pokazać czego nie należy robić
technika ta pochodzi z malarstwa - robisz w W/B miniaturkę - pracujesz tam nad światłem i forma a jak jest już dobrze to to samo malujesz już w kolorze i w pełnym rozmiarze
z ludkiem tak nie da rady .. ale można w ten prosty sposób sprawdzić czy daliśmy wystarczający kontrast i coś jeszcze stiuningować
ba można nawet przeprowadzić sobie filtrowanie czerni i bieli przez filtry kolorów
po co to ??
a no taki zabieg sprawdza czy przez przypadek nie dało by rady zdynamizować obrazu / modelu przez dodanie w cienie koloru przez który przefiltrowaiśmy
bądz czy z jakimś kolorem nie przesadziliśmy - jak np po przefiltrowaniu fotki przez czerwony kanał nagle model nam rozbłyśnie "światłością" znaczy to że cały model jest czerwony nawet w cieniach jest czerwony i mata samą temperaturę (więc może warto było by ukryć w cieniu inny odcień o innej temperaturze ??)
mam idealne fotki mojego modelu do HD .. gdzie pojechałem tylko w jednym zakresie tonalnym - w sam raz by pokazać czego nie należy robić
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
filtrowanie przez kolory odpuściłem z tego powodu, że dla wielu osób brzmi to jak magia i już samo zmniejszenie nasycenia aż do czerni i bieli to dla nich dużo.
a że technika wywodzi się z malarstwa to nie wiedziałem!
a że technika wywodzi się z malarstwa to nie wiedziałem!
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
Bardzo dobry pomysł z tymi czarno- białymi fotkami, chyba sam będę teraz po pomalowaniu sprawdzał czy nie trzeba gdzieś dać większego kontrastu
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
ciekawy zabieg. informuje nas jednak jedynie o kontrascie "jasnosci" (wartosci? - sorki brakuje mi troche odpowiednich terminow). dosc czesto znaczna czesc kontrastu jest "ukryta" wlasnie w kolorze.
z drugiej strony - dobra praca ma zawyczaj zarowno dobry kontrast jasnosci jak i koloru .
i tak na marginesie - lubie takie "sztuczki" . ostatnio dorwalem sie do ksiazki Davida Hockneya "Wiedza Tajemna" gdzie autor pokazuje jak rozwijalo sie malarstwo wraz z rozwojem optyki i jakich narzedzi pomocniczych uzywali znani malarze. super sprawa. ciekawe ci wielu znich zdzialaloby z komputerem .
ja swego czasu sprayowalem figurki na bialo/szaro , ustawialem z wybranej strony moce zrodlo swiatla i cykalem przed przystapieniem do malowania pomocnicza fotke dzieki ktorej latwiej mi bylo wlasciwie dobrac swiatlocien.
@maru : rozwin temat i pokaz te Twoje photoshopopwe manipulacje
z drugiej strony - dobra praca ma zawyczaj zarowno dobry kontrast jasnosci jak i koloru .
i tak na marginesie - lubie takie "sztuczki" . ostatnio dorwalem sie do ksiazki Davida Hockneya "Wiedza Tajemna" gdzie autor pokazuje jak rozwijalo sie malarstwo wraz z rozwojem optyki i jakich narzedzi pomocniczych uzywali znani malarze. super sprawa. ciekawe ci wielu znich zdzialaloby z komputerem .
ja swego czasu sprayowalem figurki na bialo/szaro , ustawialem z wybranej strony moce zrodlo swiatla i cykalem przed przystapieniem do malowania pomocnicza fotke dzieki ktorej latwiej mi bylo wlasciwie dobrac swiatlocien.
@maru : rozwin temat i pokaz te Twoje photoshopopwe manipulacje
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
@Przemas - prawda prawda, takie sprayowanie bardzo pomaga.
Z innych przydatnych sztuczek:
1. obejrzeć figurkę w lustrze albo zrobić fotkę i odbić lustrzanie (w poziomie) - bardzo zmienia spojrzenie na model, z którym się jest już tak oswojonym że wielu rzeczy się nie zauważa. dlatego często malarz nie dostrzega problemów, które inni dostrzegają na pierwszy rzut oka. dużo łatwiej zauważyć co jest niedorobione lub przeoczone.
2. spojrzeć na figurkę nie z bliska, tylko z odległości wyprostowanej ręki - zwiększona odległość potęguje efekt skali i widać czy malowanie jest już dostatecznie ostre/kontrastowe/atrakcyjne wizualnie.
A co do tego filtrowania przez konkretne barwy, to myślę że chodziło mu o coś takiego jak np. włączanie tylko konkretnych kanałów koloru:
Click to see full-sized image
Z innych przydatnych sztuczek:
1. obejrzeć figurkę w lustrze albo zrobić fotkę i odbić lustrzanie (w poziomie) - bardzo zmienia spojrzenie na model, z którym się jest już tak oswojonym że wielu rzeczy się nie zauważa. dlatego często malarz nie dostrzega problemów, które inni dostrzegają na pierwszy rzut oka. dużo łatwiej zauważyć co jest niedorobione lub przeoczone.
2. spojrzeć na figurkę nie z bliska, tylko z odległości wyprostowanej ręki - zwiększona odległość potęguje efekt skali i widać czy malowanie jest już dostatecznie ostre/kontrastowe/atrakcyjne wizualnie.
A co do tego filtrowania przez konkretne barwy, to myślę że chodziło mu o coś takiego jak np. włączanie tylko konkretnych kanałów koloru:
Click to see full-sized image
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
świetny tekst! bardzo pomocny, dziękuje napewno skorzystam
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
mniej więcejA co do tego filtrowania przez konkretne barwy, to myślę że chodziło mu o coś takiego jak np. włączanie tylko konkretnych kanałów koloru:
działa to tak że jeśli jakiś element nie posiada akurat włączonego koloru to se "ściemnia" a kanał włączony natychmiast się rozświetla
hehe nie zupełnie - kolory po zamianie na skale szarości maja różne temperatury - i tak np czerwony i zielony jeśli pomalowaliśmy kontrastowo i to kontrastowo względem koloru ale i temperatury to natychmiast w tym wyjdzie ale jeśli wszystko pojechaliśmy tą sama temperaturą i na dodatek nie zrobiliśmy światłocienia to natychmiast wyjdzie że jest strasznie płaskociekawy zabieg. informuje nas jednak jedynie o kontrascie "jasnosci" (wartosci? - sorki brakuje mi troche odpowiednich terminow). dosc czesto znaczna czesc kontrastu jest "ukryta" wlasnie w kolorze.
a dodatkowo "sprawdzenie kanałów" da ci właśnie sprawdzenie kontrastu kolorów względem siebie
i tak Avatar Bohuna w Zieleni wygląda jak pomyłka - bo niema w nim Zieleni
ale co się dzieje w kanale niebieskim ??
a no w niebieskim widać że ten czarny to cieniowany jest niebieskim (zobaczcie jak nie widać płomienia na szacie i jak "jelonek na głowie jest ciemny .... w zasadzie czarny )
kanał czerwony :
płomień na szacie sie rozświetlił i rzuca oświetlenie - to samo stało się z "jelonkiem" - tyle że nadal jest płaski ... bo kontrast na tym elemencie jest najsłabszym elementem tego modelu - oparty jest tylko na jednym kolorze i przejściu tonalnym (i nie zawiera zmiany temperatury barwy)
natomiast korpus modelu i głowa zawierają 2 kolory "dobrze przez Bohuna schowane" niebieski i czerwony (co wychodzi jak se obejrzy kanały niebieski i czerwony )
popatrzcie też co sie dzieję z kitą (na czerwonym kanale jest prawie biała - bo zawiera prawie wyłączne czerwony
Re: [PL] Sposób na kontrasty i światła
no i trzeba pamiętać, że biały zawiera w sobie pozostałe kolory, a czerń - żadnego. mówimy oczywiście o tym w ujęciu światła, nie o mieszaniu farb - bo wówczas byłoby odwrotnie: biel to brak innych kolorów, a czerń - suma ich wszystkich.