[PL] Foto FAQ
Re: [PL] Foto FAQ
To ja mam pytanie do forumowych miszczow fotopstrykania ... Foty squiga z tego linku : https://www.chestofcolors.com/forum/view ... &start=210 to najlepsze foty jakie osiągnąłem swoim aparatem (nawet balansu bieli nie robilem slowem nic w programie) Mozna od razu sobie luknac poprzedzajace i nastepne foty... od razu widac ,ze sa duzo gorsze i teraz pytanie wtf. jak robic tak dobre foty bo ja juz nieogarniam szczerze ... cykajac tak samo fotki (te same ustawienia aparatu ,te same swiatlo) ,a wychodza kazda inna
Re: [PL] Foto FAQ
skoro każda inna to pewnie masz tryb auto włączony i za każdym razem dobiera parametry. a światło jakie masz?
Re: [PL] Foto FAQ
ci nie powiem bo zdjęcia masz wykastrowane z Danych Exif wiec jest tylko obrazek a nie dane o tym jak były robione (w zasadzie publikowanie bez Exif a jest bardziej zalecane jeśli boimy sie że nam ktoś fotkę ukradnie ale ktos musiał być twardym klockem by kraść fotkę Wipa Ludka )
możliwe ze masz jako oświetlenie "jarzeniówkę" ??
możliwe ze masz jako oświetlenie "jarzeniówkę" ??
Re: [PL] Foto FAQ
@Maru
Nie wiem o czym do mnie mówisz ale spoko
Jezeli chodzi o swiatlo ... Mam taka typowa lampke biurowa (nie taka smama ale podobna https://cokupic.pl/i/c_big1676594.jpg) i faktycznie chyba daje takie zoltawe(?) swiatlo bo bez balansu bieli w programie foty sa zzolkle ...
przyklad:
prosto z aparatu :
Click to see full-sized image
Balans bieli w GIMP2 :
Click to see full-sized image
Nie wiem o czym do mnie mówisz ale spoko
Trzaskam na full manualu metoda prob i bledow opracowalem jakies tam ustawienia ale zeby bylo super to nie powiem fakt ,ze aparat byl niedawno w naprawie (spadl mi idealnie na wysunietym obiektyw ... naprawilem w profesionalnym serwisie ale nie wymienialem obiektywu tylko to zrobili ... moze tego wina bo te super foty co mi wyszly to przed krasz testem )skoro każda inna to pewnie masz tryb auto włączony i za każdym razem dobiera parametry. a światło jakie masz?
Jezeli chodzi o swiatlo ... Mam taka typowa lampke biurowa (nie taka smama ale podobna https://cokupic.pl/i/c_big1676594.jpg) i faktycznie chyba daje takie zoltawe(?) swiatlo bo bez balansu bieli w programie foty sa zzolkle ...
przyklad:
prosto z aparatu :
Click to see full-sized image
Balans bieli w GIMP2 :
Click to see full-sized image
Re: [PL] Foto FAQ
to że balans bieli trzeba podciągnąć to akurat norma. chodziło nam o to, czy żarówka jest zwykła (żarowa?) czy tzw. jarzeniówka.
Jarzeniówki mają migoczące światło, więc każda fotka może być trochę inna...
A ta fotka po korekcie balansu jest bardzo niezła
Jarzeniówki mają migoczące światło, więc każda fotka może być trochę inna...
A ta fotka po korekcie balansu jest bardzo niezła
Re: [PL] Foto FAQ
jeśli to taka lampka jak na fotce i jeszcze się grzeje - to halogen - światło lekko ciepłe ale nie migoczące
natomiast nie wiem jak ty ten balas bieli zrobiłeś fotka powyżej + auto WB i jest lepszy efekt niż ty uzyskałeś .. a manualnie jeszcze lepszy
jakiego ty Gimpa używasz ??
Exif ..
https://pl.wikipedia.org/wiki/Exchangeab ... ile_Format
Gimp obsługuje .. (w każdym razie mój )
natomiast nie wiem jak ty ten balas bieli zrobiłeś fotka powyżej + auto WB i jest lepszy efekt niż ty uzyskałeś .. a manualnie jeszcze lepszy
jakiego ty Gimpa używasz ??
Exif ..
https://pl.wikipedia.org/wiki/Exchangeab ... ile_Format
Gimp obsługuje .. (w każdym razie mój )
Re: [PL] Foto FAQ
Dodałem do 1 posta nowe info
ostatni Q&A - może być bardzo pomocne dla wielu bo jest o Flashu
ostatni Q&A - może być bardzo pomocne dla wielu bo jest o Flashu
Re: [PL] Foto FAQ
ok coś ciekawego wyszło mi przy własnych fotkach ludka do infinity
a mianowicie co sie dziwnego dzieje zależnie od tła (efekty widać u mnie w temacie)
a no na czarnym tle dostałem model z kolorami niemalże az przegrzanymi i z rurami które aż "wyskakiwały" (tyle że dostałem też szumy ...)
a na białym tle (te zdjęcie z gradientem czarno białym podłożonym ) wyszło mi Zdesaturowane - rurki wyglądają bardziej jak w rzeczywistości ale wszystko jest takie jakby zostało "wessane" - brak tego kolorowego "wybuchu" jak na czarnym tle
z czego sie to bierze a no z tego :
Click to see full-sized imageg
tak to jest zakres w jakim klisza łapie obraz i w jakim łapie matryca - na kliszy jest zakres prześwietlenia ale potem jeszcze jest dalej głębia a na matrycy jest albo obraz albo niema (prześwietlone /niedoświetlone) w efekcie na tych samych ustawieniach tylko z innym tłem uzyskałem pełnie kolorów w ciemnych miejscach wręcz eksplozję i lekkie prześwietlenie jasnych miejsc - czarne tło (bo aparat zdołał to wszystko upchnąć ba dorzucił nawet to czego niema "w promocji" - szumy ) i dostałem brak kolorów przy zastosowaniu jasnego tła (biała kartka ) natomiast prawidłowe rozjaśnienia - kosztem 60% kolorów i głębi jakie są w moim modelu właśnie "schowane" w zakresie ciemnych barw i w półtonach - bo cyfrowa matryca przy białym tle złapała ciemnio/ jasno - pełen zakres tylko że półtony sie prawie nie zmieściły (a tam mam kolory )
a na czarnym tle złapała - ciemno , półtony i wściubiła odrobinę jasnego na doczepkę (dlatego jest tak kolorowo - bo z 50% złapanego zakresu to półtony )
- jeszcze poeksperymentuje z tłami - możliwe że któryś z gradientów wymusi na aparacie łapanie kolorów w równych porcjach (obstawiam na czarno szaro biały gradient - równy)
a mianowicie co sie dziwnego dzieje zależnie od tła (efekty widać u mnie w temacie)
a no na czarnym tle dostałem model z kolorami niemalże az przegrzanymi i z rurami które aż "wyskakiwały" (tyle że dostałem też szumy ...)
a na białym tle (te zdjęcie z gradientem czarno białym podłożonym ) wyszło mi Zdesaturowane - rurki wyglądają bardziej jak w rzeczywistości ale wszystko jest takie jakby zostało "wessane" - brak tego kolorowego "wybuchu" jak na czarnym tle
z czego sie to bierze a no z tego :
Click to see full-sized imageg
tak to jest zakres w jakim klisza łapie obraz i w jakim łapie matryca - na kliszy jest zakres prześwietlenia ale potem jeszcze jest dalej głębia a na matrycy jest albo obraz albo niema (prześwietlone /niedoświetlone) w efekcie na tych samych ustawieniach tylko z innym tłem uzyskałem pełnie kolorów w ciemnych miejscach wręcz eksplozję i lekkie prześwietlenie jasnych miejsc - czarne tło (bo aparat zdołał to wszystko upchnąć ba dorzucił nawet to czego niema "w promocji" - szumy ) i dostałem brak kolorów przy zastosowaniu jasnego tła (biała kartka ) natomiast prawidłowe rozjaśnienia - kosztem 60% kolorów i głębi jakie są w moim modelu właśnie "schowane" w zakresie ciemnych barw i w półtonach - bo cyfrowa matryca przy białym tle złapała ciemnio/ jasno - pełen zakres tylko że półtony sie prawie nie zmieściły (a tam mam kolory )
a na czarnym tle złapała - ciemno , półtony i wściubiła odrobinę jasnego na doczepkę (dlatego jest tak kolorowo - bo z 50% złapanego zakresu to półtony )
- jeszcze poeksperymentuje z tłami - możliwe że któryś z gradientów wymusi na aparacie łapanie kolorów w równych porcjach (obstawiam na czarno szaro biały gradient - równy)
Re: [PL] Foto FAQ
... i historia zatoczy koło: po fali fascynacji tłami "fantazyjnymi" wrócimy do tradycyjnych gradientów...
Re: [PL] Foto FAQ
o ba
wykosztowałem sie i wydrukowałem sobie Pro tła na porządnym papierze (a co tam - to nie jedno razówki)
i mamy tak 1 flara jasna (kółko na ciemnym tle ) potem niebieski gradient
i pod spodem (lewy róg) chmury różnicowe i na prawo szary gradient odcarnego do białego (nie widać bo się w kadrze pełna rozpiętość nie zmieściła )
Click to see full-sized image
i teraz co z tym - ano leciałem z każdym na przysłonie 5 natomiast AV +2/-2 co 0.3 (mniej więcej)
teraz tak na szarym jeśli się WB zmierzyło bardzo trudno nie trafić z zdjęciem - trzeba sie starać - wyniki skrajne w zasadzie były tylko do odrzucenia z czym :
na "chmurach" i "flarze" tolerancja jest mniejsza i tylko 3 ~4 zdjęć było w właściwym zakresie natomiast na "nudnym gradiencie" tylko 2 zdjęcia były "nie do uratowania" z 9
na niebieskim gradiencie :
tak jak na szarym gradiencie - tylko że na szarym fotki były "nudne" i trzeba je dostroić a na niebieskim od razu łapały właściwy kolor i tony
(jak sie uporam i jakoś skompresuje negatywy z HDR to zapodam - widać na nich jak na szarym tle wszystko cała fotka ląduje w strefie "kolory średnie" i trzeba sobie wywołać określając która część będzie w ciemnych a która w jasnych , natomiast na niebieskim tle trzeba tylko określić próg jasności a reszta jest już na fotce )
- więc według mnie niebieski gradient FTW (a obok niego szary)
- ale teraz dlaczego tak anie inaczej : ano aparaty cyfrowe robi sie tak że mają zaprogramowane w sobie profile barw i kontrastów i ich rozpoznawanie
i tak - szary gradient oznacza "uwaga robią nami fotki testowe" - czyli łapiemy jak najwięcej tonów bez dynamiki ale łapiemy - a potem niech sobie wywołują i zamiast zjechać producenta że aparat warjuje z kolorami napiszą "dobry odbiór kolorów i głębi ale niska dynamika co i tak jest mało ważne bo można to samemu łatwo skorygować
a niebieski ??
heh niebieski to zdjęcia nieba z chmurami w słoneczny dzień - jedne z naj bardziej wrednych - bo żeby niebo nie wyszło białe z białymi chmurami tylko niebieskie to matryca nie może niczego upraszczać tylko musi złapać to co jest w pełnej dynamice i jeszcze na szybkiej migawce by ultra fiolet nie prześwietlił ujęcia - i wtedy działa tylko jeden we wnętrzy profil - wysoka dynamika (nie działa rozpoznawanie skóry , uśmiechu , ruchu i takie tam działa tylko wysoka dynamika ) - czyli w zasadzie to co chcemy przy robieniu ludków
obcięte negatywy po wywołaniu "na siłę" (tak się tego nie robi bo wygląda - jak wygląda - płasko - model też tak nie wygląda - ale jest pełen zakres )
zapodaje je by można by sobie je zgrać samemu odpalić opcję "lewels" (poziomy) i zobaczyć jak take coś reaguje (niestety z kadrowałem je bo były by zadu że do postowania i hostowania - kiedy były cale różnica w histogramach i i ch zakresie była zacznie bardziej widoczna )
Click to see full-sized image
Click to see full-sized image
spox finalne fotki tej pani zapodam jakoś na czasie do mojego tematu
wykosztowałem sie i wydrukowałem sobie Pro tła na porządnym papierze (a co tam - to nie jedno razówki)
i mamy tak 1 flara jasna (kółko na ciemnym tle ) potem niebieski gradient
i pod spodem (lewy róg) chmury różnicowe i na prawo szary gradient odcarnego do białego (nie widać bo się w kadrze pełna rozpiętość nie zmieściła )
Click to see full-sized image
i teraz co z tym - ano leciałem z każdym na przysłonie 5 natomiast AV +2/-2 co 0.3 (mniej więcej)
teraz tak na szarym jeśli się WB zmierzyło bardzo trudno nie trafić z zdjęciem - trzeba sie starać - wyniki skrajne w zasadzie były tylko do odrzucenia z czym :
na "chmurach" i "flarze" tolerancja jest mniejsza i tylko 3 ~4 zdjęć było w właściwym zakresie natomiast na "nudnym gradiencie" tylko 2 zdjęcia były "nie do uratowania" z 9
na niebieskim gradiencie :
tak jak na szarym gradiencie - tylko że na szarym fotki były "nudne" i trzeba je dostroić a na niebieskim od razu łapały właściwy kolor i tony
(jak sie uporam i jakoś skompresuje negatywy z HDR to zapodam - widać na nich jak na szarym tle wszystko cała fotka ląduje w strefie "kolory średnie" i trzeba sobie wywołać określając która część będzie w ciemnych a która w jasnych , natomiast na niebieskim tle trzeba tylko określić próg jasności a reszta jest już na fotce )
- więc według mnie niebieski gradient FTW (a obok niego szary)
- ale teraz dlaczego tak anie inaczej : ano aparaty cyfrowe robi sie tak że mają zaprogramowane w sobie profile barw i kontrastów i ich rozpoznawanie
i tak - szary gradient oznacza "uwaga robią nami fotki testowe" - czyli łapiemy jak najwięcej tonów bez dynamiki ale łapiemy - a potem niech sobie wywołują i zamiast zjechać producenta że aparat warjuje z kolorami napiszą "dobry odbiór kolorów i głębi ale niska dynamika co i tak jest mało ważne bo można to samemu łatwo skorygować
a niebieski ??
heh niebieski to zdjęcia nieba z chmurami w słoneczny dzień - jedne z naj bardziej wrednych - bo żeby niebo nie wyszło białe z białymi chmurami tylko niebieskie to matryca nie może niczego upraszczać tylko musi złapać to co jest w pełnej dynamice i jeszcze na szybkiej migawce by ultra fiolet nie prześwietlił ujęcia - i wtedy działa tylko jeden we wnętrzy profil - wysoka dynamika (nie działa rozpoznawanie skóry , uśmiechu , ruchu i takie tam działa tylko wysoka dynamika ) - czyli w zasadzie to co chcemy przy robieniu ludków
obcięte negatywy po wywołaniu "na siłę" (tak się tego nie robi bo wygląda - jak wygląda - płasko - model też tak nie wygląda - ale jest pełen zakres )
zapodaje je by można by sobie je zgrać samemu odpalić opcję "lewels" (poziomy) i zobaczyć jak take coś reaguje (niestety z kadrowałem je bo były by zadu że do postowania i hostowania - kiedy były cale różnica w histogramach i i ch zakresie była zacznie bardziej widoczna )
Click to see full-sized image
Click to see full-sized image
spox finalne fotki tej pani zapodam jakoś na czasie do mojego tematu