[PL] Aerograf i jego przydatność

Jak ktoś osiągnął ten efekt? A jak ja bym mógł to zrobić?
ARBAL
Posts: 263
Joined: 16 Nov 2008, o 11:11
Location: POLAND - Torun
Contact:

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by ARBAL »

Nie zgodze się:
1. normalny reduktor z manometrem i dodatkowo filtrem dziala tak:
- kompresor napełania zbiornik (niewazne ze ma 0.3L)
- za zbiornikiem jest ograncznik i manometr
- za ogranicznikiem jest wąż i aergraf
- wciskając spust w aero spuszczas zpowietrze ze zbiornika w kompresorze
- manomert na reduktorze wskazuje faktyczne ciśnienie , które podawane jest na wyjsciu do aero czyli mozesz sobie dokladnie to ustawic
- jak cisnienie spadnie ponizej 3bar to sie zalacza kompresor i wyrównuje cisnienie do 4 bar w zbiorniku wyrównawczym!

2. reduktor w tym kompresorze dziala tak, że wypuszcza powietrze ze zbiornika, zmniejszajac w nim cisnienie, zanim jeszcze nacisniesz spust w aerografie. Poporstu kompresor caly czas chce dojechac do 4barów ale nie moze, bo ten reduktor poprostu robi mu dzuire w zbiorniku! Ten manometr pokauje cisnienei w zbiorniku wyrownawczym defakto a nie na wyjsciu....
Last edited by ARBAL on 23 Apr 2012, o 14:39, edited 1 time in total.
Image
przemo
Posts: 1031
Joined: 31 Oct 2005, o 14:25

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by przemo »

W tym modelu rzeczywiście redukcja ciśnienia polega na otwarciu zaworu wypuszczającego powietrze ze zbiornika do atmosfery. Nie wiem jak wygląda to w innych modelach, bo się po prostu nie znam.

Wydaje mi się jednak, że:
gdyby nawet wykorzystano inny sposób redukowania ciśnienia - na wyjściu z kompresora, to i tak, ciśnienie w zbiorniku kompresora spadałoby przy każdorazowym włączeniu aerografu, czyli kompresor musiałby uzupełniać ciśnienie w zbiorniku właczając się co jakiś czas. Przy małym zbiorniku załączanie się kompresora będzie częstsze niż przy wykorzystaniu dużego zbiornika.

Co więcej, nie potrafię sobie za bardzo wyobrazić opisywanego przez Ciebie rozwiązania. Chodzi o to, że kompresor załączałby się gdy ciśnienie w zbiorniku jest ponieżej 3bar i wyłączał dla ciśnienia powyżej 4 bar, czyli utrzymywał ciśnienie w zbiorniku na poziomie 3-4 bary. Na wyjściu umieszony byłby zawór regulujący ciśnienie dochodzące do aerografu. Ciśnienie w aero ustawiałbyś tym właśnie zaworem, a nie zaworem wypuszczającym powietrze ze zbiornika do atmosfery (co zapewne jest oszczędnością i zwiększa sprawność układu).
I w takim wypadku chciałbyś uzyskać ciśnienie na wyjściu 2 bary przy ciśnieniu 3-4 bary w zbiorniku 0,3 l. Przy czym chciałbyś żeby kompresor załączał się rzadko. Przy tak małym zbiorniku, (mimo wykorzystania redukcji na wyjściu, a nie na spuście ze zbiornika) uważam, że niemalże momentalnie ciśnienie w zbiorniku opadnie poniżej 3 barów i kompresor się załączy. Szacuję, że potrwa to pare sekund.

Podsumowując, uważam, że zastosowanie regulatora na wylocie z kompresora jest lepszym, oszczędniejszym sposobem niż wykorzystanie zaworu spustowego ze zbiornika. Przy wykorzystaniu spustu ze zbiornika kompresor będzie cały czas włączony (dla ciśnienia wjściowego 2bary) a dla rozwiązania z regulatorem na wyjściu kompresor albo będzie cały czas się załączał i wyłączał albo cały czas pracował - trzeba by było to zbadać, albo wiedzieć jaka jest sprawność kompresora - jak szybko może zwiększać ciśnienie. Poza tym regulator na wyjściu nie mógłby być zwykłym kurkiem, który byś dokręcał i odkręcał. Musiałby to być jakiś regulator, który niezależnie od ciśnienia w zbiorniku kompresora (czy to będą akurat w danej chwili 3 bary czy 4 bary) będzie dawał na wyjściu (za regulatorem) cały czas ciśnienie zadane przez użytkownika (w tym wypadku 2 bary). Przy czym nie wiem jak łatwo zrobić taki regulator.

Nie jestem ekspertem, więc mogłem gdzieś powiedzieć nieprawdę. Jeżeli wiesz, to powiedz proszę jak miałby być skonstruowany regulator na wyjściu, o którym wspomniałeś? Bo zaciekawiło mnie to.
ARBAL
Posts: 263
Joined: 16 Nov 2008, o 11:11
Location: POLAND - Torun
Contact:

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by ARBAL »

przemo dokładnie o to co napisałeś mi chodzi :)
Zrozumiałeś dokładnie o czym myslę.
Tak jak napisałeś zastosowanie zwykłego ogranicznika-reduktora może nie dać porządanego efektu. Nie znam sie jednak na tym fachowo wiec sie nie wypowiem, mam tylko zamysł.
Jednak z drugiej strony zwróć uwagę, że aerografy mają często regulację (nr 18 na tym schemacie http://www.airbrushlab.nazwa.pl/m/pl/ar ... rafow.html)
opis: Zaworek regulacji ciśnienia powietrza. Dzięki niemu nie musimy ustalać ciśnienia na kompresorze, tylko bezpośrednio na aerografie;

Tak więc wygląda to, żę działa dokładnie tak jak myślałem. Mój aero ma taki zawór. Ma jednak wadę:

"Niektórzy producenci oferują również regulację ciśnienia powietrza przy aerografie. Jest to bardzo fajny gadżet, dzięki któremu nie musimy biegać do kompresora by ustawić odpowiednie ciśnienie. Taka wygoda wymaga niestety odrobiny doświadczenia, ponieważ ciśnienie ustawia się na oko lub na ucho."
Image
przemo
Posts: 1031
Joined: 31 Oct 2005, o 14:25

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by przemo »

Zauważ jednak, że ten regulator to poprostu zaworek - im bardzij przykręcisz tym mniejsze dostaniesz ciśnienie. Oznacza to, że jeżeli skorzystasz z niego, i troszkę go przykręcisz i pozostawisz od tego momentu w niezmienionej pozycji, to
1. przy ciśnieniu w wężu zasilającym aero 4 bary, w aero będziesz miał założmy 2 bary
2. przy ciśnieniu w wężu zasilającym mniejszym, np 3 bary, w aero będziesz miał proporcjonalnie (nie liniowo) zmniejszone ciśnienie, czyli mniej niż 2 bary - powiedzmy 1,7 bara.

Tak samo działałby zawór regulujący na wyjściu z kompresora.

Może popełniam gdzieś jakiś duży błąd wynikający z niewiedzy (nie wiem np. czy tam jest rzeczywiście tylko zawór). Ale taki regulator o którym mówisz musiałby być wg mnie bardziej skomplikowany (przynajmniej nie mam w tej chwili pomysłu jakby można było to zrobić prościej), a mianowicie:
-pomiar ciśnienia w zbiorniku z przetwornikiem analogowo cyfrowym przekazującym sygnał cyfrowy do regulatora
-nastawiane wymagane ciśnienie przez użytkownika
-regulator porównując ciśnienie w zbiorniku i nastawione przez uzytkownika (dwa powyższe sygnały) wytwarzałby pewien sygnał sterujący
-sygnał sterujący wprowadzany na element wykonawczy, np trzpień w zaworze, powodując jego zamknięcie/otwarcie w stopniu odpowiadającym wypracowanemu dygnałowi sterującemu.

Taki układ działałby na pewno, tyle że to gra nie warta świeczki. Wszystko razem byłoby bardzo duże i kosztowne, tak się robi w fabrykach i przemyśle. Nie wiem jak możnaby było łatwo zrobić to w kompresorze. Choć jak powiedziałem, nie jestem ekspertem i może istnieje jakieś rozwiązanie, chętnie je poznam.

Są też takie regulatory proporcjonalne, to już bardziej by pasowało:
Image
Może istnieją jakieś mniej dokładne, ale za to tańsze i mniejsze, podobnie działające do tego ze schematu reduktory, które możnaby wykorzystać w kompresorze. Nie wiem.

P.S. - po zastanowieniu się, uważam, że taki element możnaby było wykorzystać do kompresora jako reduktor ciśnienia z regulatorem P. Tylko musiałby to być bardzo mały element. Ciekawe, czy są tak małe reduktory i ile kosztują. Ale jeżeli są dostępne, to możesz kupić taki, zamontować na wylocie z kompresora i będziesz miałto czego chciałeś. Wydaje mi się jednak, że kompresor i tak będzie cały czas Ci hałasował :)
ARBAL
Posts: 263
Joined: 16 Nov 2008, o 11:11
Location: POLAND - Torun
Contact:

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by ARBAL »

Kompresor będzie hałasował jak cisnienie mu spadnie ponizej 3Barów w zbiorniku wyrównawczym, czyli tak jak standardowo jest do pracy przygotowany.
Koledzy fizycy po pierwszej dyskusji właśnie potwierdzili, że ten pomysl powinien zadziałać. Jak uda mi się zdobyc taki regulator z manometrem to to przetestuje i dam znać juz nawet z czystej ciekawości :)

przemo, dzieki za konstruktywna dyskusję :)
Image
przemo
Posts: 1031
Joined: 31 Oct 2005, o 14:25

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by przemo »

No, a mi się właśnie wydaje, że nawet jak podłączysz taki reduktor, to załączanie kompresora będzie bardzo częste, i będziesz musiał się po prostu przyzwyczaić do hałasu.

Znalazłem w necie za 30zł:
http://www.sklep-pneumatyczny.pl/index. ... y-1-4-r150

Z tego co pamiętam to kiedyś Dima gdzieś pokazywał taki reduktor stricte aerografu, ale jakoś nie mogę znaleźć linka.

Jak sprawdzisz jak Ci działa z takim regulatorem to daj znać. Jedna rzecz o której jeszcze warto wspomnieć, a nie została prosto sformułowana ale oczywiście wynika z tej naszej debaty:
stosując regulator na wyjściu zamiast tego standardowego na spuście ze zbiornika daje dodatkowe zalety (oprócz mniejszej częstotliwości załączania kompresora). Chodzi o możliwość redukcji ciśnienia do dowolnie niskich wartości. Przy zaworze na spuście, gdy otworzysz całkowicie zawór i kompresor będzie włączony cały czas to poniżej pewnej wartości ciśnienia nie zejdziesz. Inna sprawa - to czy tak niskie ciśnienie w ogóle przyda się nam w malowaniu aerografem.
ARBAL
Posts: 263
Joined: 16 Nov 2008, o 11:11
Location: POLAND - Torun
Contact:

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by ARBAL »

Taki regulator też na necie znalazlem to neiproblem ale trzeb areduktory u mnie zastosowac z 1/4" na 1/8". Przed chwilą testowałem i ten regulator który ma wbudowany w aerografie przed dyszą bardzo daje radę. Jedyny minus to, że nie wiem jakie mam DOKŁADNIE ciśnienie na wyjściu więc poprostu muszę je ustawić dogodnei na OK. Ale najwazniejsze, żę moge ograniczyć 4bary na wyjściu, który moga być niebezpieczne dla mojej dyszy 0.2 (zakres pracy max 2bary). Do chałasu kompresora sie przyzwyczailem ale nie do pracy ciągłej. Ten zbiornik 0.3L jesy malutki ale daje radę na kilkanaście dobrych sekund i pozwala odpocząć kompresorowi.
Image
przemo
Posts: 1031
Joined: 31 Oct 2005, o 14:25

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by przemo »

No to jak masz reduktor w aero to może Ci wystarczy.

Maksymalne ciśnienie 2 bary?? Dziwne bardzo. To mało. Ale nie wydaje mi się żeby coś mogło się stać jak pociśniesz i 4 bary.
ARBAL
Posts: 263
Joined: 16 Nov 2008, o 11:11
Location: POLAND - Torun
Contact:

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by ARBAL »

Producent aero zaleca max 2 bary.
Takie zalecenie dostałem rónież od znajomego artysty po fachu.
Przy zbyt dużym cisnieniu może dojść do odkształcenia dyszy.
Ogóleni zasada jest taka: im gęściejsza farba tym większe ciśnienie potrzebne.
Im większe ciśnienie tym bardziej delikatniejszą, cieńszą warstwę otrzymamy na modelu.
Ale i tak trzeba to sameu na czuja sobie ustawić w zależności od potrzeb.
Image
mahon
Super Villain
Super Villain
Posts: 23961
Joined: 31 Mar 2005, o 23:36
Location: Poznan, Poland
Contact:

Re: [PL] Aerograf i jego przydatność

Post by mahon »

większość malarzy z jakimi rozmawiałem ustawia ciśnienie na ok. 2 bary, a mniej jeśli malują drobniejsze detale.
-- Mahoń

Image

Back in the garage with my bullshit detector
Post Reply